Työpöytä

Logistiikkastrategia toimitusketjun hallinnassa

Logistiikkastrategian merkitys toimitusketjun hallinnassa Logistiikkastrategia ohjaa toimitusketjun suunnittelua, toteutusta ja kehittämistä usean vuoden aikajänteellä. Sen tavoitteena on parantaa kannattavuutta ja kustannustehokkuutta poistamalla turhia toimintoja ja vaiheita. Strategian keskeiset päämäärät ovat: - Kustannusten alentaminen - Sitoutuneen pääoman pienentäminen - Palvelutason parantaminen Kustannusten alentamisstrategia Tässä lähestymistavassa pyritään minimoimaan varastointi- ja kuljetuskustannuksia sekä vapauttamaan pääomaa logistiikasta. Tyypillisiä keinoja: - Suoratoimitukset asiakkaille varastoinnin sijaan - Yhteisvarastojen tai ulkopuolisten logistiikkapalvelujen käyttö Vaikka muuttuvat kustannukset voivat kasvaa, sijoitetun pääoman tuotto (ROI) paranee. Palvelun parantamisstrategia Tässä strategiassa tavoitellaan kilpailuetua korkealla palvelutasolla. Asiakkaille tarjotaan lisäarvopalveluja, jotka ylittävät perusprosessit. Tämä nostaa kustannuksia, mutta oikein toteutettuna kasvattaa tuottoja. > 💡 Ennen lisäarvopalvelujen toteutusta on varmistettava, että asiakkaat ovat valmiita maksamaan niistä. Strategian integrointi ja toteutus Logistiikkastrategia tulee liittää osaksi koko yrityksen toimintaa ja johtamista. Tärkeimpiä strategisia päätöksiä ovat mm.: - Varastojen ja tuotantolaitosten sijainti - Ulkoistaminen - Varastointipolitiikka - Jakeluteiden valinta - Verkostorakenteet ja ohjaustavat Strategia ei aina ole kirjallinen, mutta dokumentointi tukee yhtenäistä toimintaa, yhteistyötä ja perehdytystä. Jakelukanavien strateginen merkitys Jakelukanavan suunnittelu on erityisen tärkeää valmistavalle yritykselle. Valittu strategia vaikuttaa rakenteeseen: - Innovatiivinen strategia: joustava rakenne, vähän varastointia ja jakeluportaita - Palveluun perustuva strategia: hyvä saatavuus, nopeus ja joustavuus - Hintavetoinen strategia: keskitetty jakelu, pienet varastot, suuret tilausmäärät --- Lähde: Logistiikan maailma, 2.1.2024